Op donderdag 2 oktober organiseerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de jaarlijkse bijscholingsdag over het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) voor betrokken jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen. Ook wel bekend als de VastePrik-dag. Dit jaar stond het thema houdbaarheid centraal.
Vanuit CJG Rijnmond presenteerde stafdarts Inge Moorman hoe we de BMR-inhaalvaccinatie aanbieden. Ouders kunnen deze afspraak zelf inplannen. En wat blijkt: het werkt.
Tijdens deze dag was aandacht voor het belang van het vertrouwen in het Rijksvaccinatieprogramma, de toegankelijkheid van informatie en vaccinaties en de houdbaarheid van de immuniteit. In één van de verdiepende sessies werden aanwezigen meegenomen in immunologie: hoe zorgen we ervoor dat immuniteit na een vaccinatie zo lang mogelijk effectief blijft?
Jeugdarts Bernice Samson was aanwezig en vertelt: ‘Wat deze dag zo waardevol maakte, was de samenwerking met andere organisaties binnen de jeugdgezondheidszorg. Door samen op te trekken, kunnen we ervaringen uitwisselen en van elkaar leren. Het verbeteren van communicatieve vaardigheden is essentieel om beter aan te sluiten bij de zorgen en vragen van (aanstaande) ouders. Hierdoor kunnen we bijdragen aan het vergroten van het vertrouwen in vaccinaties, wat weer kan leiden tot een betere vaccinatiegraad.’
In 2025 is het vaccinatieschema gewijzigd om kinderen nog beter te beschermen. Inge presenteerde hoe CJG Rijnmond het uitnodigingsproces heeft ingericht voor de BMR-inhaalvaccinatie. ‘Wanneer het Rijksvaccinatieprogramma wijzigt, heeft dit impact op de gehele dienstverlening van het CJG. Bij inhaalcampagnes zijn er bijvoorbeeld meer prikdagen nodig. Na uitgebreide impactanalyse van verschillende scenario's, is gekozen voor het scenario waarbij ouders zelf de afspraak kunnen inplannen voor een individuele afspraak op locatie. Dit kunnen zij doen via onze online omgeving Mijn CJG Rijnmond. Zo maken zij zelf de keuze in locatie, dag en tijd van de afspraak. Door kinderen op onze CJG-locaties te prikken beperken we de reistijd voor klanten en komen zij in een vertrouwde omgeving terecht. We hopen dat het zelf maken van een afspraak uiteindelijk de opkomst verhoogd. Onze klanten weten zelf immers wanneer een afspraak het best uitkomt.'
Bernice: ‘In de praktijk bereiken we een groot deel van de doelgroep. Het aantal afspraken waarbij ouders niet naartoe komen daalt. Hierdoor verlagen we de druk op onze dienstverlening. Al zien we wel een groot verschil tussen wijken en gemeenten. Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat klanten tevreden zijn over onze aanpak. Ouders geven de vaccinatiespreekuren gemiddeld een 8,4.’ Dit cijfer laat zien dat de visie van CJG Rijnmond om klanten de regie te geven, werkt!
Ben je nieuwsgierig geworden naar de aanpak van CJG Rijnmond? Neem dan contact met ons op. We vertellen er graag meer over.
